Scandi navštívilo minulý rok rekordních 20 tisíc diváků. A je už 12 let naším divácky nejúspěšnějším festivalem. Začátkem roku nabízíme českému a slovenskému publiku ve vybrané téměř stovce partnerských kin tucet žánrově vyvážených, tematicky aktuálních, divácky zajímavých a filmařsky příkladně zvládnutých filmů. Vedli jsme diskuze o tom, proč naše publikum tak miluje severské filmy. A našli jsme několik definičních jistot jako odvahu a schopnost nebát se témat, která jsou citlivá, či až společensky toxická, a umění prezentovat je způsobem, že jejich dvojsmyslnost, hraničící se společenskou ne–korektností, nakonec berete. Že je lidsky přijmete, ačkoli nesouhlasíte. A hlavně, že se neurazíte, i když jde o témata, která dávají pořádně zabrat vaší představě o morálce, politice a vlastní národní či osobní identitě. Ach, jak nám toto umění prezentovat názor způsobem, při němž vaše politické oponenty neponižujete, chybí. Možná je to právě odvaha rozbít, ale ve výsledku rozbité katarzně a empaticky spojit, co nás na severské kinematografii, seriálech, dokumentech, literatuře či společnosti fascinuje. Určitě si mnohé idealizujeme. Pod tlakem války na našich hranicích a hrůzy z vulgárnosti projevu části politiků máme tendenci upínat se k ideálu, který nemusí být skutečný. Jeden rys severských společností je však dlouhodobě přítomný, jasně rozpoznatelný a jistý.Jde o důraz na efektivitu a praktičnost. Krajina a podnebí vám do značné míry určují způsob i hranici možné pompéznosti. Architektura může být efektní, ale musí chránit před zimou a vpouštět co nejvíce světla. Film a literatura mohou být krásné, ale musí mít dobrý a obchodně prakticky identifikovatelný žánr. Ve Švédsku je 64 000 krytů, které ukryjí 7 milionů civilistů, celé Helsinky stojí na krytech pro 900 000 lidí – což je okamžitě použitelný a veřejnosti známý prostor nejen pro obyvatele, ale i návštěvníky finského hlavního města. My víme přesně, kdo s kým se hádá v parlamentu, ale víme, kde je nejbližší civilní kryt? “Skromně doufej v to nejlepší, připravuj se prakticky na to nejhorší,” je nejspíš to hlavní, co bychom si měli od Seveřanů odnést.
I letos klademe důraz na žánrovou pestrost. Scandi nemůže být přehledem všech filmových trendů Švédska, Dánska, Norska, Finska a Islandu. Máme 9 premiér, jednu reprízu a jeden experiment. Tradicí Scandi je zkouška reakce diváků na netradiční festivalovou formu – jako němé filmy se živou hudbou nebo archivní klasiky. Letos představujeme seriál. Makta – respektive Hra o moc – je dvanáctidílná norská série o levicové politické straně z 80. let pod vedením Gro Harlem Brundtlandové, která byla třikrát norskou premiérkou. Hra o moc vyhrála hlavní cenu na loňském ročníku festivalu Canneseries. Headlinerem Scandi je animovaná provokace Spermageddon. To, co podle názvu čekáte, také dostanete, ale příjemně kultivovanou formou. Quisling je klasickým filmovým popisem posledních dnů zakladatele Norské fašistické strany a vůdce Norska v období nacistické okupace. Příklad, jak bychom se měli prostřednictvím filmu čestně vypořádat s postavami našich dějin jako Emanuel Moravec nebo Jozef Tiso. Tundra ve mně je norská sámská love story. Krásná příroda, sobi, barevné sámské čapky a boty, autentické tváře nad nekonečnou sněžnou krajinou s nízkým sluncem. Armanda opakujeme, festivalovou premiéru měl na Be2Can, ale kvůli intenzivnímu hereckému projevu, který vás zcela strhne, jej přinášíme znovu. Je to formálně inovativní debut, který začne jako nepříjemně intimní školní drama a skončí bezmála jako muzikál. Dánsko má dva Scandi filmy. Věčný je netradiční kombinací sci-fi a romantiky. Nesmírný přinese kvalitní noir kriminálku. Při uvedení tohoto filmu osobně přivítáme jako hosta hereckého představitele hlavní role Ulricha Thomsena. Finsko má na Scandi dva filmy. Raketu s hereckou esencí severského ženství Oonou Airolou, která dostala na loňském filmovém festivalu v Göteborgu Dragon Award pro nejlepší herečku. Téma je humorné i aktuální: v 80. letech dopadne na finské území ruská raketa a novinářka lokálních novin má konečně o čem psát. Finská ministerstva zahraničních věcí i obrany si to sice nemyslí, ale ona ano. Tenkrát v lese je aktivistický dokument s milou a účinnou naivitou mladých, kteří se rozhodli zachraňovat finské lesy před korporáty. Měli bychom z nich radost – hlavně na Slovensku. Island je zastoupen snímkem Chlad. Děsivý hororový thriller, který s malým rozpočtem přináší velké věci. Švédsko představuje snímek Hammarskjöld – Boj za mír, biopická freska generálního tajemníka OSN během turbulentních 50. let.
Vítejte na Scandi 2025!
Ivan Hronec